SOFIE A HORY OKOLNÍ

Uběhne přesně měsíc od naší návštěvy jihozápadního Bulharska a my s letenkou za směšných 250 Kč*nasedáme v Bratislavě do letadla a vyrážíme na ještě zajímavější bulharskou cestu. Na tři dny se ale na skok zastavíme v Sofii a jednodenních výletech po okolních horách Vitoša a Rila.

Navštívená místa

*vysunovací poznámky, které se zobrazí přejetím myší, u mobilu klepnutím na slovo

SOFIE

Centrum Sofie

Od Sofie*jsem čekala špínu a nudnou betonovou zástavbu. Mile mě však překvapuje pořádek, čistota a upravené parky s kvetoucími afrikány. Nejdůležitější památky a zajímavosti jsme pěšky obešli během půl dne, většina se jich totiž nachází v centru kousek od sebe.

• KATEDRÁLA SV. ALEXANDRA NĚVSKÉHO
Katedrála v plné kráse

Nejznámější památka v Sofii. Byla postavena na počest ruského cara Alexandra II., který v roce 1878 udělil Bulharsku nezávislost. V noci je krásně nasvícená.

• MEŠITA BANJA BAŠI
Sofijská mešita

Jedna z nejstarších mešit na Balkáně a dosud funkční svatostánek pro bulharské muslimy. Uvnitř je krásně zdobená.

• RUSKÝ KOSTEL SV. MIKULÁŠE
Nejkrásnější chrám v celé Sofii, aspoň pro mě

I já potvrzují, že tento ruský kostelík se zlatými kopulemi je v Sofii opravdu tím nejkrásnějším. Byl postaven v r. 1912-1914, původně tu stávala mešita.

• BUDOVA NÁRODNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ
dav

Nepřehlédnutelná budova na náměstí přímo v srdci Sofie

• HORKÉ PRAMENY
Pokud máte chuť na teplou minerálku, můžete si ji natočit v centru města

Nečekaným překvapením jsou horké minerální prameny přímo v centru města. Lidé se sem chodí napít nebo si natočit vodu do lahví domů.

• BULVÁR VITOŠA
Nejslavnější sofijský bulvár

Nejznámější bulváry v Sofii s mnoha obchody, bary a restauracemi. Je pojmenován podle masivu Vitoša, který je za dobrého počasí vidět na konci bulváru.

• DEMONSTRACE
Lidé se schází na demonstraci v centru městě

Nevšedním zážitkem byly demonstrace proti vládě, které jsme zažili při obou návštěvách. Konaly se celé léto v Sofii a jednu jsme poslouchali přímo z hotelu nad davem lidí. Nicméně, i když nespokojenost lidí byla patrná po celé zemí, asi moc úspěšné nebyly. Ve volbách o pár měsíců později zvítězil stejný premiér se svou vládnoucí stranou.

MASIV VITOŠA

Kostelík nahoře na Vitoše

Asi 20 kilometrů za metropolí se vypíná do výšky přes 2000 metrů nepřehlédnutelný vápencový masív Vitoša. Místní sem jezdí v zimě lyžovat, v létě na procházky. My se hlavně pokochat parádním výhledem na Sofii. Kabinková lanovka Simeonovski cable (gondola) nás vyveze nahoru k chatě Aleko hut (1800 m). Cesta trvá asi 30 min, má dvě zastávky, v době pandemie jezdila v létě jen o víkendu. U chaty je restaurace, pár stánků s občerstvením, možnost procházek. Je tu hodně rodin s dětmi, dokonce zaslechneme i češtinu.

Lanovky nad sjezdovkami

Pokud máte čas, pohoří Vitoša si zaslouží důkladnější průzkum a pořádnou túru. Nejvyšší horou je Čierny vrah (2290 m). Vitoša je proslulá svým nevyzpytatelným počasím, což hned poznáme na vlastní kůži. Nečekaná silná bouřka nás zastihne přímo na lanovce. Je to zážitek houpat se v kabince nad horským úbočím ve větru, mezi hromy a blesky. Naštěstí je to naposledy, co nám v Bulharsku prší. Doprava z centra k lanovce: modrou linkou metra na konečnou stanici Vitosha, zde se nachází velké nákupní centrum (na Cherni Vrah Street), před kterým je několik autobusových zastávek. Jedeme busem č. 122 na zastávku Simeonovo lift (měla by být konečná). V létě jezdí bus jen o víkendech.

POHOŘÍ RILA

Ranní Rila v mlze

Aby těch hor nebylo málo, na druhý den vyrážíme do dalších. Protože nemáme čas, dvě hlavní zajímavosti nelze stihnout autobusem, nýbrž jen autem, volíme cestu s agenturou. Výlet kupuji přes Get Your Guide. Jedeme pouze dva, celodenní výlet není levný (okolo 3000 Kč za auto), ale vše skvěle stihneme.

• SEDM JEZER
Sedm jezer v mlze

150 km jižně od Sofie leží drsné pohoří Rila, jehož hora Musala je nejvyšším vrcholem Bulharska i celého Balkánu (2925 m.n.m.). Tu přenecháme zkušeným horolezcům a my se vydáváme k Sedmi jezerům.  Řidič nás vysadí u chaty Pionirska hut, odkud pohodlně vyjedeme k chatě Rilska hut.  Drsňáci si mohou tento strmý úsek vyjít, pár jich ze sedačkové lanovky vidíme. Jinak pohled na ranní závoje mlhy okolo vysokých štítů a probleskující slunce je naprosto parádní. Je nám ale pořádná zima, protože skupina ledovcových jezer leží vysoko v 2500 m. Cesta k nim začíná právě u chaty Rilska hut a obejít všechna jezera trvá min. pět hodin. Jsou za sebou stupňovitě seřazena v různých nadmořských výškách a všechna nesou jméno, které je nějak charakterizují*charakterizují.

Tancující dervišové okolo jezer

I přes chladné počasí má dnes stejný nápad jako my snad půlka Bulharska. V srpnu se tu totiž schází příznivci Danovistů, jakési sekty učenců okolo mystika Petra Danova. Bosí a celí v bílém tancují okolo jezer na rytmickou hudbu. I když nás zajímá spíše příroda, tato podívaná uprostřed skalnatých hor vypadá opravdu mysteriózně. Jako z jiného světa. Dá se sem ze Sofie dojet i autobusem ,ale zabere  vám to jeden celý den. Doprava: nejvýhodnější je auto či agentura. Autobusem ze Sofie jezdí 1. z nádraží Ovcha kupel (západní nádraží) jezdí do Sapareva Banya 1x denně (prý 14:00). 2. z centrálního nádraží jezdí bus do Dupnice (od rána), odtud do Sapareva Banya, odtud k Pionerski hut (14 km) shuttle bus.

• RILSKÝ MONASTÝR
Nejnavštěvovanější klášter Bulharska

Přejíždíme směrem na západ k Rilskému monastýru. Před nájezdníky a dobyvateli byl pečlivě ukryt v hlubokém horském údolí a dnes je nejnavštěvovanější památkou v zemi. Barevná stavba z roku 1355 působí opravdu nedobytně, uvnitř však panuje klid a mír. Turisté přecházející Rilské pohoří tu dokonce mohou levně a skromně přespat, což rádi využívají i Češi.

Fotografie plakátu – Rilský monastýr v zimě (vyfoceno z balkonu kláštera)

Náš řidič Bobi (tak se podepisoval ve zprávách) nám celý den vypráví spousty zajímavostí o své zemi. Tak například, i přes velkou korupci a slabou ekonomiku je zdejší zdravotnictví zadarmo a překvapivě na vysoké úrovni. Celá země je také pokryta rychlým internetem 4G, který jako občané EU využíváme i my. Dokonce i vysoko v horách. A jedno tajemství na konec. Všichni znají vyhlášené bulharské červené víno. Avšak pěstuje se tu a vyrábí také výborné víno bílé, zejména odrůdy muškát a tramín červený. Hned ho musím vyzkoušet a od této chvíle již jiné nepiji. Doprava: ke klášteru autem, s agenturou nebo levně autobusem v 10:20 (příjezd 13:00) ze západního nádraží Ovcha Kupel. tel.: +359 898 70 75 13. Návrat z klášteru je kolem 15 hod.  JÍZDNÍ ŘÁD ZDE

CO ŘÍCT ZÁVĚREM?

Bulharské hory (Rila)

Hory si jistě zaslouží více, než hříšnou jednodenní návštěvu, zejména pak Rila. Ale když už nemáte času nazbyt jako my a nejste tak velcí milovníci hor, jistě  se vámbude výlet podobného tipu líbit. A věnujte Sofii jedno odpoledne. Její krásné centrum si to zaslouží. A my jedeme dál, na mnohem zajímavější místa.